Saturday, September 17, 2011

Homemade patty - Daging burger homemade

Anak teruna aku suka bebenor makan burger, nugget, cake, pelbagai jenis western food. x tahu la apasal dia suka sangat makan  makanan jenis tu..nasi memang payah sungguh nak sentuh. puas masak sedap-sedap..last2..aku & hubby la melantak..huhhuuh..

makanan-makanan frozen ni memang senang nak dapat. senang jugak nak masak. tapi, kalau selalu sangat membeli & masak memang x elok la untuk kesihatan anak aku..anak aku ni dah le asthma..lagi la x elok makan. so, alternatif lain, aku cari resepi, ubah suai sikit & masak sendiri..so, kurang la bahan perasa & bahan-bahan lain yang ntah apa2..kalau aku buat, confirm la halal..hehehe..

Bahan-bahannya ( Agak2 aje ye)
1) Daging ayam (isi)
2) Lada putih (Brand Ajinomoto)
3) Garam
 Isi ayam ni pilih yang isi aje.senang nak cincang
 Cincang isi ayam sampai jadi cenggini
 Lepas tu, masukkan garam & Lada putih berperisa (agak2 secukup rasa aje)
 Didihkan air
 Setelah daging hancur, bulat-bulatkan sama besar
 Ambik satu ratakan dengan pisau yang lebar. kalau rasa daging tu melekat-lekat, ambik air sikit sapu pada pisau atau daging tu supaya mudah dibentuk
 Jadi cengginilah rupanya.
rebus dalam periuk yang mendidih tadi.Lebih kurang 5 minit.
 bila daging agak masak, warnanya bertukar jadi warna putih
 Siap! dah boleh masak atas pan
 Kalau nak simpan pun boleh aje. letak kat bekas cenggini
 letak lapik plastik diantara daging tadi agar x melekat antara satu sama lain. Jangan letak kertas atau foil. nanti melekat pulak.

Dah boleh simpan dalam freezer.

No comments:

Post a Comment