Thursday, April 28, 2011

servis mesin- DIY

Mesin2 Jahit aku tu dah teruk dah..kalau setakat jahitan melompat tu kira ok lagi..ni dah sampai tahap benang  putus, jarum patah & benang gumpal-gumpal..huhuuhu..aku dah call orang servis,.dia cakap nak datang, tapi dia inform dulu sebelum datang..dah seminggu lebih, x datang2 pulak..call pun x..isk..sibuk bebenor le agaknya orang tu..nak call orang tu..segan pulak..sbb aku suruh datang servis kat rumah..upah pun murah..tu yang segan tu..
Since mesin2 pun dah teruk..aku pun terpikir..tengok diorang servis, cm bukak2 cuci2, lap2 mesin..dah ok..hmmm..aku pun surf la pasal menyerbis mesin sendiri..keh..keh..keh..banyak gak la yang aku dapat..especially bab betulkan timing tu..heheheheh..aku pun lupa dah apa nama website tu..
Semalam, aku pun buat la projek servis mesin aku..aku servis yang vintage je..sebab mesin tu manual..kayuh kaki je..so, x le sensitif sangat..mesin NV aku tu..isk...takut gak ..yang tu aku hantar kedai le nanti..so, semalam..abih semua aku bukak..aku cuci, letak minyak, ketatkan skru..then, pasang balik..mula2 tak berapa menjadi..aku dah frust sesangat,,.bukan apa..yang lain dah ok..cuma masalah benang atas dok selalu putus..hampir putus asa aku dibuatnya..then, tadi aku pun teringat buku jahitan yang aku beli dolu..(dah lama x bukak..haahaha)..nasib baik buku tu ada explain pasal masalah mesin..hehehe..rupa-rupanya...yang buat benang putus tu sebab jarum tumpul..lepas tukar je jarum..pergh!!..tip top mesin vintage aku tu..hehehe..

Yeeehaa!..aku boleh servis mesin sendiri..!
 Mesin lepas di servis
 Inilah buku yang memberi sinar dikala aku putus harapan..cheeewahh!
Sempat jahit sikit lepas di servis..

No comments:

Post a Comment