Thursday, May 24, 2012

Pregnancy- Sakit ke x?

Hari ni aku nak cerita sket pasal kesakitan mengandung  nih..Mengandung ni, sakitnya bukan setakat sakit nak terberanak je..time 3rd trimister memang azab la menanggung sakit..Dulu, masa mengandung anak 1st, seingat aku time tu umur aku 25 tahun rasanya..enjoy!..boleh angkat file berat2..jalan laju2..sampai beranak enjoy je..no 2 pulak, x berapa nak enjoy sebab early pregnancy, ada bleeding, mabuk, x lalu makan..2nd & 3rd timister enjoy gak!..sampai nak bersalin baru sakit x terperi..uuhuhu..

yang ke3 ni..memang sakit combine habis..1st trimister, mabuk, x lalu makan, bleeding, masalah emosi & macam2 lagi..2nd trimister ok, cuma risau uri kat bawah..masalah darah rendah yang payah bebenor nak naik..! haish..masuk 3rd trimister lagi la azaaabbb...masalah uri & baby songsang dah ok..masalah lain yang muncul..jari jemari aku nih..bangun pagi, x leh nak gengam..sakit giler la..mesti korang pelik kan, so far, aku x pernah tengok member2 aku yang preggy sakit tangan..masing2 sakit bahagian pelvic je....aku nih, sakit tangan pulak..isk..dulu x pernah jadi cenggini..aku pun surf la pasal sakit tangan time preggy ni..rupa2 ada..nama istilah omputih panggil sindrom carpal turner..Dah macam Karpal Singh je nama istilah tu..yang payah bila tangan sakit ni, susah bebenor nak menggaru kuat2..jari sakit sangat..nak korek lombong pun seksa. sib baik nak basuh yak yak boleh..sebab x payah nak bengkok2 jari..kalau yang tu pun x leh..payah la..

sakit area pelvic tu memang biasala..start je 3rd trimister, sakit makin lama makin menjadik jadik..aku dah 38 minggu, rasa sakit bebenor..especially time tido malam. bila nak pusing badan..maakkk sakit sampai putus nyawa la..dah la hujung2 mengandung ni kerap nak membuang air je..bila bangun tengah malam..hadoss..siksa..katil aku pulak jenis buat aku nak marah je..goyang sket papan katil tu runtuh..ada sekali tu, aku bangun pelan2 nak gi toilet dengan sakit  pelvic x tertahan, tetiba...gedeganggg!!  katil tu boleh runtuh..hubby yang tido sebelah tido dengan nyenyaknya..malas la aku nak kejut, kesian pulak, so, aku biar je la sampai esoknya..aku yang sakit ni bangun la pelan2, sambil jalan pakai jari kaki..(x leh nak angkat kaki) sakit tahap gabanz..korang bayang la jalan pakai jari kaki cmne..

Baru2 ni anak2 ajak gi beli hadiah hari guru..so, larat x larat aku pun gi la ikut hubby & anak2 cari gift tuk anak2 aku bagi kat cikgu diorang..abih satu alamanda aku tawaf..balik tu singgah pulak kat karnival belia kat Presint 2..tengok konsert. dekat kul 12 baru balik. esok nak kerja lagi..anak pun nak sekolah..so, balik la..malam tu lagi la..tetiba rasa contraction..kejap2 rasa..makin lama makin sakit..isk..kul 4 pagi bangun, x leh tido..esok nak kerja nih..tido dah dekat kul 1 pagi, kul 4 bangun lak..adoh...aku paksa gak mata ni pejam, tapi x leh bebenor, sebab baby ni tetiba je aktif semacam..baby aktif, then contraction, bila dah x de contraction, baby aktif balik..cmtu le selang selinya..last2 aku bangun, duduk depan almari baju baby..tengok Cloth Diaper yang aku susun dalam almari..heheheh,,kul 5.30 hubby bangun, tanya apesal?..aku pun cakap la x leh tido..last2 dia pun bangun atas katil sambil tengok aku dok tenung almari baby..sampai la subuh. Aku gi kerja lagi..sakit contraction ni dok ada lagi..tapi x konsisten..aku andaikan Braxton Hicks Contraction. sakit tapi x turun tanda..x pe la kan..

Hari ni hari Jumaat..Hari sabtu ada appoinment kat Hospital Az Zahrah..aku ambik doktor fazlina. x sabar lak nak gi esok..hehehe..pas checkup, planning nak gi makan kenduri kawan hubby, pas tu, malam nak gi ceramah ustaz azhar idrus kat PICC..Malam ni nak gi tengok wayang..hubby nak tengok cerita "What to Expect When U are Expecting" yo yo oo jee hubby aku nih..sib baik aku x beranak lagi..kalau beranak..memang melepas la semua tu..dah  le tu..karnival hari belia ni pun, dok sibuk ajak aku gi kutip goodies bag kat sana..oohohohoo...yg tu x leh..aku x larat oooo...

No comments:

Post a Comment