Friday, August 31, 2012

Cabaran Menyusu & Stok up susu bermula

Nak start balik menyusukan memang susah..especially bila ada yang x support breastfeeding..minggu pertama memang stress sangat..aku stress bila orang dok kata "susu x cukup" grrrr...aku malas  nak cakap sapa, tapi, aku sedih..patutnya bila aku dah balik dari hospital, baby diletak sebelah aku sepanjang masa untuk aku menyusu walaupun susu x kluar lagi time tu..pernah la sekali aku perah..since pagi2 baby dibawak lari..(aku disuruh dok atas rumah, baby dok bawah. x tau la apasal x mo letak aku dengan baby..tensennn..)susu yang aku perah tu, kolostrum..kolosterum memang x banyak kluar..dalam 10-20ml je..so, aku bagi pakai picagari..bila orang tu nampak susu x banyak, mula la dia membebel..baby lapar, susu x cukup, kena bagi fm..ayat2 tu, cukup buat aku bengkak mata menangis..sabor je la..

disebabkan baby kurang menyusu dengan aku, baby pun kena kuning...minggu pertama & kedua memang boleh meroyan la..sib baik masuk minggu ke2, orang yang x support BF tu dah x de..baby kena admit sepital..sib baik aku dapat dok dengan baby kat sepital, dapat la aku start BF sepuas-puasnya..minggu ke2, susu memang banyak la..sampai bengkak..baby pulak asyik tido, jenuh paksa bangun, baru leh bagi minum..so, terpaksala aku perah buat stok..seronok betul bila dapat berdua-duaan dengan baby tecik ni tanpa gangguan orang lain..hehehe...

Kesian baby Husna.pakai CD je...x pe..ibu ada kat sebelah teman kamu sayang..

Semalaman dok hospital, tetiba pusat Husna tercabut..panik sekejap aku sebab pin pusat tu hilang..cari punya cari, rupa-rupanya ada kat celah-celah kain..ehehehe..maklumla..sebelum ni, aku berpantang kat kampung...time pusat luruh, mak aku yang uruskan..ekekekk...

No comments:

Post a Comment